Bedrijfsvoering en Facilitair Management
Commerciële en niet-commerciële opdrachtgevers uit verschillende sectoren en markten schakelen Akwadraat in voor adviezen, projecten en interimmanagement. Voor prestigieuze onderwerpen op het gebied van Bedrijfsvoering en Facilitair Management.
Akwadraat heeft een track record bij het concentreren van deelprocessen in meer efficiënte en klantgerichte Shared Service Centra (SSC’s), doet benchmark-onderzoeken, ontwikkelt en implementeert retail-like concepten voor de interne organisatie, doet aanbestedingen en sluit majeure deals met passende contracten.
De adviseur van Akwadraat meet teamprestaties en teamproductiviteit, bouwt en verbetert uw systeem van competenties en team-performance. Maar hij is ook betrokken bij bedrijfsovernames, contractbeoordelingen, taxaties van bedrijfsactiva en bij het voorkomen en afhandelen van faillissementen. Voor de ‘change’, maar ook voor de ‘going concern’ neemt hij ad interim het management van het (facilitaire) bedrijf of de instelling over. Daarnaast optimaliseert hij de bedrijfsvoering onder meer door privatisering en (bestuurlijke) verzelfstandiging van publieke taken (MFA’s en sportaccommodaties), ontwikkelt daartoe passende businessmodellen en subsidie-overeenkomsten. Hij analyseert exploitatiegegevens en doet aanbevelingen.
Opdrachtgevers





Referenties
Universiteit Leiden
Opdrachtgever
RvB Universiteit Leiden
Onderwerp
Benchmark-onderzoek naar de kwaliteit van samenwerking en bedrijfsmatige efficiency van de afdelingen Vastgoed en Services. Onderzoek verricht onder 10 universiteiten in Nederland d.m.v. interviews en documentenstudies. Resultaten: objectieve beschrijvingen en constateringen met aanbevelingen voor organisatorische keuzescenario’s, elk met voor- en nadelen.
Aanleiding
De voortdurende organisatorische aanpassingen en interne fricties om te komen tot interne samenwerking tussen vastgoed, facilities en services. Het noodzakelijk verbeteren van de klantgerichtheid voor de gebruikers, de faculteiten (studenten en universitair medewerkers).
UWV
Opdrachtgever
UWV
Onderwerp
Boedelsplitsing (huisvesting – exploitatie – inrichting) a.g.v. privatisering bedrijfsonderdeel.
Aanleiding
Kerntakendiscussie/ wijziging sociale wetgeving met betrekking tot het bieden van ondersteuning bij het verkrijgen van inkomen uit werk.
Facilitair Management en Shared Service Centra (SSC)
Opdrachtgevers
Belastingdienst – Achmea – Drenthe College – Rijksmuseum Amsterdam – Essent.
Onderwerpen
Interimmanagement facilitaire bedrijven. Implementatie SSC’s voor AOIC en Personeelsmanagement (Belastingdienst), Post/logistiek, Inkoop en gebouwbeheer (Achmea), beveiliging (Rijksmuseum, Van Gogh en Stedelijk museum).
Aanleiding
Optimaliseren bedrijfsvoering en klantgerichtheid
Privatisering/verzelfstandiging maatschappelijke functies en organisatie-onderdelen
Opdrachtgevers
NOS afdeling Kijk- en luisteronderzoek – Gemeente Nijkerk/Hoevelaken – gemeente Utrecht – gemeente Rheden.
Onderwerp
Privatisering NOS Kijk- en Luisteronderzoek – Privatisering openlucht en overdekt zwembad – Bestuurlijke verzelfstandiging Openbaar Voortgezet Onderwijs Utrecht/NUOVO Scholengroep (vml. St. BCVO-Utrecht) – Privatisering Stichting Welzijn Rheden – Outsourcing exploitatie MFA Kaatsheuvel
Aanleiding
Kerntakendiscussie, (lokaal-)bestuurlijke veranderingen en wetgeving.
Specifieke aspecten van facilitaire bedrijfsvoering
Opdrachtgevers
Diverse
Onderwerp
Inkoop, aanbestedingen en leveranciersmanagement, contractadvisering en contractmanagement voor huisvesting – onderhoud (bouwkundig en installatietechnisch) – wagenpark-/mobiliteitsbeheer – digitalisering en uitbesteding copy/print.
Aanleidingen
Besparingen – verbetering contractrelaties – interne kwaliteitsverbetering – outsourcing etc.
Competentiemanagement
Opdrachtgever
Essent
Onderwerp
Systeem met ’toolbox’ voor implementatie competentiemanagement op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
Aanleidingen
Veranderd business model als gevolg van toenemende concurrentie in de markt – veranderde klantenwensen – efficiency en kwaliteitsverbetering van de interne arbeidsprocessen (optimalisering verdienmodel).
Directeur bedrijfsvoering a.i.
Opdrachtgever
Cantorclin Support B.V. (franchisegever)
Onderwerp
Cantorclin Holding B.V. ondersteunt d.m.v. Cantorclin Support B.V. 21 franchisenemers/ondernemers met 1700 medewerkers in marketing en administratieve bedrijfsvoering. Aandachtsgebieden: ‘going concern’, AOIC, huisstijl, marketing en reclame, HR-beleid, juridische procedures, bedrijfsovernames.
Aanleiding
Ontevredenheid binnen de groep van franchisenemers.
Essent
Opdrachtgever
Essent Servicebedrijf
Onderwerp
Teambuilding en team-performance
Aanleiding
Achterblijvende teamprestaties als gevolg van team-interne conflicten
Businessmodellen en exploitatie-overeenkomsten
Opdrachtgever
Gemeente Loon op Zand – Rheden – Nijkerk – Renswoude – Terschelling.
Onderwerp
Exploitatie-analyses en exploitatiecontracten voor MFA’s en Sportaccommodaties.
Aanleiding
Privatisering
Trainingen bedrijfsvoering, facilitair en vastgoedmanagement
Opdrachtgever
Onderwijsinstellingen in HBO, MBO en VO
Onderwerp/aanleiding
Trainingen in het kader van lump sum financiering voor besturen en directies